In de strijd om goede mensen zijn arbeidsvoorwaarden niets meer dan voorwaarden. Andere bedrijven bieden ongeveer hetzelfde salaris en ook die paar extra vakantiedagen. Toch is het ene bedrijf het andere niet. Je kunt je wel degelijk onderscheiden op de arbeidsmarkt. Verleg daarvoor je focus: van voorwaarden naar meerwaarde. Maak werk van jouw employer brand.
Het lievelingscliché van creatievelingen is dat 95 procent van alle perceptie intuïtief is. Design is de taal het gevoel. Een employer brand is een doorvertaling van jouw bedrijfscultuur, bedoeld om op gevoelsniveau uit te leggen waarom werken bij jou de juiste keuze is. Het is eigenlijk niets anders dan jouw uitstraling. De vraag is daarom ook niet of je een employer brand hebt, maar hoeveel werk je eraan besteedt.
“Een sterk ontwikkeld employer brand zorgt voor relevantere kandidaten die langer blijven en beter werk leveren.” - Mees van Velzen, CEO MrWork
Door te werken aan je uitstraling, kun je structureel meer uit je recruitmentbudget halen. Het spreekt voor zich dat alléén een advertentie met de juiste uitstraling een goede investering is. Een employer brand brengt daarnaast lijn in je verhaal en zorgt ervoor dat de som van je verschillende communicatiemiddelen groter wordt dan het geheel der delen. Een goede employer brand is een logisch verhaal.
Voor dit blog sprak ik onder andere met Mees van Velzen, CEO MrWork. Hij zei over de waarde van een employer brand in je recruitment strategie het volgende: “Wat wij steeds weer terugzien bij onze klanten is dat een sterk ontwikkeld employer brand zorgt voor relevantere kandidaten die langer blijven en beter werk leveren.”
“Wanneer kandidaten uit intrinsieke motivatie solliciteren omdat ze zich aangetrokken voelen tot de missie, visie en cultuur van je bedrijf, zijn deze vrijwel altijd een betere match met de onderneming. Kandidaten die door een recruitment bureau overtuigd moesten worden om te wisselen van baan missen deze essentiële motivatie vaak.”
‘Een authentiek en sterk employer brand zorgt dus naast een hogere kwaliteit van werk voor zowel een betere instroom als een hogere retentie. Dus wil je de krapte op de arbeidsmarkt ontstijgen? Zorg dan dat je autonoom kunt werven dankzij een sterk employer brand.”
Met voorwaarden spreek je tot het hoofd, met een merk spreek je tot het hart. En dus vanuit je hart. Als je gaat werken aan je employer brand, zal een strateeg je daarom eerst binnenstebuiten keren; doordringen tot de kern van wie je bent, en wat je vindt en voelt.
Behalve zelfinzicht vraagt een employer brand ook om keuzes. Want wie iedereen wil zijn, wordt niet herkend. Als je alvast wil beginnen met het werken aan je employer brand is de keuze voor je merkwaarden daarom een goed startpunt. Zelfinzicht en keuzes dus. Lukt het jou om maximaal drie waarden te kiezen? Henry’s merkstrategen houden je graag een spiegel voor!