Hoe bouw je een consistent merk?

Yvette

Een krachtig merk zorgt voor een onvergetelijke merkervaring. Of je nu een kleine start-up bent of een grote organisatie, het is van cruciaal belang dat jouw doelgroep blijvend positieve associaties heeft met jouw merk.

Door dit consistent te doen bouw je aan een merk dat staat als een huis. Kortom, je hebt geïnvesteerd in een merk, het verhaal is de fundering en de design vertaling correspondeert. Hoe zorg je er dan voor dat het samen op de juiste manier, zowel intern als extern wordt doorgevoerd en gewaarborgd? Je hebt solide documentatie, libraries en guidelines nodig die de vorm, kleur en stijlelementen van jouw merk definiëren. Maar waar begin je?

Er zijn drie essentiële tools die je hierbij kunnen helpen: het factsheet, het brandbook en design systems. Deze drie producten hebben elk hun eigen kenmerken en vereisen specifieke overwegingen. Laten we eens kijken naar wat elk van deze producten inhoudt en welke aspecten je in gedachten moet houden.

Factsheet

Een factsheet is een handig en beknopt overzicht van jouw merk. In slechts één pagina worden de essentiële bouwstenen van je merk benoemd. Hier vind je geen ingewikkelde richtlijnen, maar juist een beknopte beschrijving van de kleuren, het logo, de typografie en eventuele grafische elementen die jouw merk definiëren. Kort en krachtig, alles wat je nodig hebt om de basis van je merk te begrijpen.

Brandbook

Een brandbook is jouw ultieme gids voor het verrijken van de bouwstenen van je merk. Hier gaan we verder dan alleen de basisinformatie die je in een factsheet vindt. In het brandbook ontdek je een schat aan elementen, zoals vormen, beeldtaal, tone-of-voice en iconografie. Maar dat is nog niet alles. Dit is de plek waar je merk tot leven komt met een inspirerend manifest en een duidelijke visie. Elk element wordt ondersteund door gedetailleerde richtlijnen en do's en don'ts, zodat je precies weet hoe je ze kunt combineren en gebruiken in al je uitingen. Een brandbook geeft jouw merk de broodnodige betekenis, zowel intern als extern. Het is de sleutel tot succes, vooral wanneer meerdere partijen werken aan de ontwikkeling van jouw merk. Met een brandbook zorg je ervoor dat iedereen begrijpt hoe ze de elementen van jouw merk op de juiste manier kunnen gebruiken.

Zowel voor online als offline uitingen zijn een factsheet en een brandbook onmisbaar. Maar als je op zoek bent naar iets specifiek voor je website, app of ander digitaal product, dan is het opbouwen van een design system een slimmere keuze.

Design systems

In de digitale wereld gaan we nog een stap verder met het brandbook door de creatie van een digitaal design system. Dit systeem fungeert als een centrale hub, ook wel bekend als de "single source of truth".

Het design system wordt opgebouwd volgens het concept van atomic design. We beginnen met het ontwerpen van de kleinste elementen, oftewel "atoms", en bouwen deze vervolgens op tot complete pagina's. Deze gestructureerde aanpak zorgt voor een logische opbouw en consistentie in al je digitale uitingen.

Alle bouwstenen in dit online design system worden verrijkt met HTML-code en zijn direct downloadbaar. Dit betekent dat je de elementen kunt kopiëren en meteen kunt gebruiken bij het ontwikkelen van je digitale uitingen.

Doordat het design system online is, kun je het zien als een levend document. Tijdens het optimaliseren of doorontwikkelen van je digitale producten kunnen er extra elementen worden toegevoegd of verder worden uitgewerkt, die direct kunnen worden geïntegreerd in het design system. In vergelijking met een factsheet of brandbook is het bijhouden van je merk hiermee sneller en efficiënter.Kortom, een systematische aanpak zorgt voor een consistent merk en een complete merkbeleving in zowel online als offline uitingen. Hoewel het bouwen van een design systeem in de eerste instantie meer tijd, aandacht en afstemming kost, zul je uiteindelijk merken dat je hiermee tijd bespaart en kosten verlaagt.

Factsheet, brandbook of design system. Het is belangrijk om de omvang van je bedrijf in overweging te nemen bij het maken van een keuze. Een grotere organisatie of merk doet er verstandig aan om een design system op te bouwen, terwijl een start-up prima kan beginnen met een factsheet.

Neem contact met ons op en we denken graag met je mee.

Wil je sparren over wat dit kan betekenen voor jouw organisatie?

Neem contact op