Alles oké? Supportlijn biedt een veilige plek om je hart te luchten

Visual identity
Strategy
ALLES OKÉ? SUPPORTLIJN

Een Clever Brand en continu online zichtbaarheid met verschillende campagnes

Jongeren met mentale problemen hadden behoefte aan een hulplijn, maar 6 op de 10 schamen zich om erover te praten

Tijdens de coronacrisis kregen steeds meer jongvolwassenen te maken met mentale problemen zoals eenzaamheid en depressie. Uit onderzoek bleek dat 1 op de 3 behoefte had aan een toegankelijke supportlijn. Maar 6 op de 10 schamen zich ook om hulp te zoeken. We ontwikkelden in samenwerking met de Kindertelefoon een solide, to-the-point en toegankelijke website en chatplatform voor jongeren. Hier kunnen ze veilig, gratis en anoniem praten met een getrainde professional.

Hoe overtuig je jongvolwassenen dat het oké is om contact op te nemen met een supportlijn als het even niet zo lekker gaat?

We startten onze zoektocht naar een strategische oplossing in samenwerking met onze vrienden van Youngworks, een onderzoeksbureau voor jongeren. Na een co-working sessie met de doelgroep bleek dat jongeren graag een warme en optimistische vibe wilden in deze dienst. Niet focussen op zware problemen, maar ook de dingen die ertoe doen niet uit de weg gaan. We bedachten samen met de doelgroep een naam voor de dienst, en zo is de ‘Alles Oké? Supportlijn’ geboren.

‘Eerste hulp bij een gebroken hart’

Om de doelgroep te attenderen op het bestaan van de supportlijn en het belang om over problemen te praten, ontwikkelden we verschillende campagnes. De eerste heette 'Lifehacks'. Daarin richtten we ons op praktische oplossingen voor als je je somber of humeurig voelt. We lieten zien dat veel mensen hetzelfde voelen met de boodschap 'je bent niet alleen'.

Vervolgens ontwikkelden we de catchy campagne 'Wondermiddelen', gebaseerd op de bekende 'Tel Sell' commercials. In reclames op socials en op scholen werden grappige nepproducten gepresenteerd die jongeren beloofden te helpen met hun mentale problemen. De slogan werd: 'wondermiddelen bestaan niet, maar een goed gesprek met een professional kan wel verlichting brengen'.

In het eerste jaar van de hulplijn waren er 19.000 gesprekken met jongvolwassenen

Nadat we de juiste tone of voice hadden gevonden, hebben we ook veel tijd geïnvesteerd om de digitale vertaling tot een goed einde te brengen. Zo voelen veel jongeren zich overdag goed, maar als de zon ondergaat, gaat de stemming ook mee de diepte in. Om in deze behoefte te voorzien is de lijn geopend van 14.00 tot 22.00 uur. We hebben zorgvuldig gezocht naar manieren om bellers/chatters te informeren, zelfs als ze even moesten wachten om verbinding te maken met een professional.

In het eerste jaar van de hulplijn waren er 19.000 gesprekken met jongvolwassenen. Dit is een gemiddelde van bijna 60 tot 80 oproepen of chats per dag. Het voelt goed om te weten dat 70% van de bellers/chatters zei zich beter te voelen na contact met de 'Alles Oké? Supportlijn’.

‘Aenean turpis elit, efficitur sit amet sodales sed, facilisis ac sem. Integer augue sem, ornare non nunc sed, consectetur gravida dui. Curabitur euismod lorem id bibendum porta.’

Mees van Velzen
Founder MrWork
Klant
Alles Oké? Supportlijn
Diensten
Merkstrategie - Merknaam & Pay-off - Merkmanifest - Digital Design - Motion Design - Campagne

Klaar om een clever brand te bouwen?

Neem contact op