Van vreemden omhelzen op de dansvloer naar je digitale hartslag

Henry Knows

28 04 2021

‘Have you ever hugged a complete stranger on the dancefloor because a record made the whole room fall in love?’ Toen ik deze quote laatst tegenkwam, stemde het mij ietwat melancholisch. Voor fanatieke festival- en concertbezoekers, waar ik er één van ben, was het een karig jaar. Niets kan op tegen die beleving van een electro-band in een vol Paradiso of een zweterige festivaltent! Maar het zette me wel aan het denken ...

‘Niets kan op tegen die beleving in een vol Paradiso of een zweterige festivaltent!’

Dat de wereld zich al ruim een jaar online afspeelt, is niets nieuws. Allemaal zijn we op zoek naar manieren om de gaten te vullen met substituten van hoe we de dingen voorheen deden. Een expositie zoals de Dutch Design Week bezoeken we online. Support voor jongvolwassenen ‘met wie het even niet zo lekker gaat’ gaat via de chat. En scholieren gaan naar digitale open dagen. De creativiteit en innovatie op het gebied van online ontmoetingen staan nog maar aan het begin van wat er allemaal mogelijk is. Duidelijk is in ieder geval dat live ontmoetingen niet meer vanzelfsprekend zullen zijn, een digitale hartslag is daarom een must voor ieder merk. 

Bekijk hier de video: Never stop the music – The Creation of Tomorrowland Around the World

Dance festival Tomorrowland heeft afgelopen jaar een creatieve oplossing bedacht om het merk-hart toch door te laten kloppen. De ambitie is om mensen met dezelfde passie voor electronische/dance muziek te verbinden en een onvergetelijke beleving te geven. Hoe doe je dat in coronatijd? Door een mega-indrukwekkende virtuele festival-beleving te maken. Hiervoor werden de dj’s gefilmd in een green room en haalden digital artists alles uit de kast om een sensationele omgeving te creëren. Met een beetje voorstellingsvermogen en een goede geluidsinstallatie had je als bezoeker het gevoel echt op dat festivalterrein te staan. En het besef dat op datzelfde moment duizenden andere bezoekers diezelfde beleving ondergingen, maakte het extra magisch. De combinatie van innovatie en design heeft voor een mega impact gezorgd. Het hart van Tomorrowland klopt digitaal door.

‘A brand is a person’s gut feeling about a product, service or company’

Marty Neumeier. The Brand Gap

Always-on digitale wereld

In een always-on digitale wereld zijn merken constant aanwezig. En juist omdat zoveel zich nu online afspeelt, willen we meer menselijkheid en werkelijkheid ervaren in een online ontmoeting. Een persoonlijke beleving met een ‘digitale hartslag’. Ook online wil je weten met wie je te maken hebt. Maar hoe doe je dat?  

Om goed te kunnen bepalen wat je digitale hartslag is, willen we weten: Waarom bestaat je merk? Die vraag beantwoorden lijkt simpeler dan het is. Onderaan deze blog vind je 6 vragen om dat bestaansrecht boven tafel te krijgen. Ben je een onderwijsinstelling, zijn je diensten dan lessen, leraren en lesmateriaal? (Flatline alert!) Of bied je zelfontwikkeling en kansen op een droombaan voor leerlingen? Ben je een museum, is je product dan het tentoonstellen van kunst? Of wil je mensen verwondering, nieuwe perspectieven en inspiratie bieden? Als jij weet wat de echte ambitie van je merk is, kunnen we die vertalen naar jouw digitale hartslag.

unfiltered-rs
Nieuwe huisstijl van Twitter. Lees hier hier het artikel over de designkeuzes.
omg-updated

De rauwe werkelijkheid van het bestaansrecht van Twitter vertaald naar bold design.

Imperfect by design

Een mooi voorbeeld is Twitter, ze hebben onlangs een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. ‘Twitter is what’s happening and what people are talking about right now.’ Ze hebben een ‘art-first approach’ gekozen die nogal contrasteert met de gelikte blauwe vogel van het logo. Een goede ‘deepdive’ in het merk leert dat mensen de tool gebruiken voor ongezoute zelfexpressie, en daar komt soms veel emotie bij kijken. Hoe stoer om dit ook zichtbaar te maken in de rauwe en bolde designs die ze nu hebben gemaakt? Even los van wat ik vind van de manier waarop dit medium ook wordt gebruikt om allerlei kwetsende dingen te kunnen zeggen over iedereen en altijd, Twitter weet wat zijn digitale hartslag is. 

Voor impact is een ingenieuze augmented reality wereld dus niet altijd nodig. Innovatief zijn en je digitale aanwezigheid is natuurlijk nooit een doel op zich; het moet bijdragen aan het succes van je merk en je businessmodel. Vaak zit dat ook in minder in het oog springende dingen. Een ‘never grow-up’ state of mind vertaald naar design in een webshop voor inflatables bijvoorbeeld. Een thuiszorg-organisatie die laat zien dat hij begrijpt dat de nieuwe generatie ouderen iets heel anders belangrijk vindt. Of het oproepen van verwondering en nieuwe perspectieven bij bezoekers van een museumwebsite. 

‘Een ‘never grow-up’ state of mind vertaald naar een design van een webshop…’

Ook al mogen we straks weer echt uit eten, naar een expositie en een festival (tickets zijn al in the pocket), de always-on digitale wereld zal blijven. Dit is dan ook hét moment voor elk merk om zijn digitale hartslag te ontdekken. Waar ben jij in dat proces? Zit je nog in level flatline? Of bied je al een beleving die mensen echt raakt? En kun je wel wat hulp bij je zoektocht gebruiken? Dát doe ik met net zoveel liefde als een festival bezoeken, dus let me know! 


Wil je zelf je digitale merk reanimeren?
Begin dan met de volgende 6 vragen om je merk-ambitie te beschrijven, en probeer zo specifiek en eerlijk mogelijk te antwoorden:

Group 12

Wil jij weten hoe je je digitale hart kan laten kloppen? En hoe zich dat vertaalt naar een Clever Digital Design? Ik denk graag met je mee.

Meer over Fanny Morriën