Employerbrand als arbeidsmeerwaarde

Algemeen

29 06 2022

In de strijd om goede mensen zijn arbeidsvoorwaarden niets meer dan voorwaarden. Andere bedrijven bieden ongeveer hetzelfde salaris en ook die paar extra vakantiedagen. Toch is het ene bedrijf het andere niet. Je kunt je wel degelijk onderscheiden op de arbeidsmarkt. Verleg daarvoor je focus: van voorwaarden naar meerwaarde. Maak werk van jouw employer brand.

Intuïtie loont
Het lievelingscliché van creatievelingen is dat 95 procent van alle perceptie intuïtief is. Design is de taal het gevoel. Een employer brand is een doorvertaling van jouw bedrijfscultuur, bedoeld om op gevoelsniveau uit te leggen waarom werken bij jou de juiste keuze is. Het is eigenlijk niets anders dan jouw uitstraling. De vraag is daarom ook niet of je een employer brand hebt, maar hoeveel werk je eraan besteedt.

“Een sterk ontwikkeld employer brand zorgt voor relevantere kandidaten die langer blijven en beter werk leveren.” 

Mees van Velzen, CEO MrWork

Door te werken aan je uitstraling, kun je structureel meer uit je recruitmentbudget halen. Het spreekt voor zich dat alléén een advertentie met de juiste uitstraling een goede investering is. Een employer brand brengt daarnaast lijn in je verhaal en zorgt ervoor dat de som van je verschillende communicatiemiddelen groter wordt dan het geheel der delen. Een goede employer brand is een logisch verhaal.

Voor HMS Host zorgden een sterk concept, geïnspireerd op doelgroep insights én de locatie voor ruim duizend sollicitanten. Samen met de klant bepaalden we de ‘werkwaarden’ van het EVP en creëerden een campagne die deze waarden een podium gaf.

 

Voor dit blog sprak ik onder andere met Mees van Velzen, CEO MrWork. Hij zei over de waarde van een employer brand in je recruitment strategie het volgende: “Wat wij steeds weer terugzien bij onze klanten is dat een sterk ontwikkeld employer brand zorgt voor relevantere kandidaten die langer blijven en beter werk leveren.”

“Wanneer kandidaten uit intrinsieke motivatie solliciteren omdat ze zich aangetrokken voelen tot de missie, visie en cultuur van je bedrijf, zijn deze vrijwel altijd een betere match met de onderneming. Kandidaten die door een recruitment bureau overtuigd moesten worden om te wisselen van baan missen deze essentiële motivatie vaak.”

‘Een authentiek en sterk employer brand zorgt dus naast een hogere kwaliteit van werk voor zowel een betere instroom als een hogere retentie. Dus wil je de krapte op de arbeidsmarkt ontstijgen? Zorg dan dat je autonoom kunt werven dankzij een sterk employer brand.”

Zelfinzicht gevraagd

Met voorwaarden spreek je tot het hoofd, met een merk spreek je tot het hart. En dus vanuit je hart. Als je gaat werken aan je employer brand, zal een strateeg je daarom eerst binnenstebuiten keren; doordringen tot de kern van wie je bent, en wat je vindt en voelt.

Via een concept gebaseerd op de merkbelofte én op de meerwaarde van het merk als werkgever met als doel de 200 vacatures te vervullen.

 

Behalve zelfinzicht vraagt een employer brand ook om keuzes. Want wie iedereen wil zijn, wordt niet herkend. Als je alvast wil beginnen met het werken aan je employer brand is de keuze voor je merkwaarden daarom een goed startpunt. Zelfinzicht en keuzes dus. Lukt het jou om maximaal drie waarden te kiezen? Henry’s merkstrategen houden je graag een spiegel voor!

  • Creativiteit. Werk waarin ruimte bestaat om vernieuwende ideeën te bedenken.
  • Afwisseling. Werk dat afwisseling en variërende werkzaamheden biedt.
  • Structuur. Werk dat bestaat uit vaste werkzaamheden en routines.
  • Autonomie. Werk waarvan jij zelf de inhoud bepaalt en dat je op je eigen manier kunt uitvoeren.
  • Zelfontwikkeling. Werk waarin ruimte is voor de ambitie om jezelf persoonlijk en in je werk verder te ontwikkelen.
  • Invloed. Werk waarin je bepaalt wat anderen moeten doen en invloed hebt op beslissingen.
  • Balans werk en privé. Werk dat goed samengaat met je privé-leven en gunstig aansluit op je vrije tijd.
  • Financiële beloning. Een hoog salaris, werk waarmee je veel geld verdient.
  • Zekerheid. Werk met zekerheid over je baan en toekomst.
  • Prestige. Werk waaraan je status en aanzien kunt ontlenen.
  • Prestaties. Werk waarin ambitie en individuele prestaties gewaardeerd en beloond worden.
  • Arbeidsomstandigheden. Werk dat wordt uitgevoerd in een mooi gebouw op een prettige werkplek onder gunstige arbeidsomstandigheden.
  • Relaties op het werk. Werk waarin er een prettige sociale omgang is met leuke collega’s.
  • Altruïsme. Werk waarin je je inzet voor anderen