De 5 grootste Visual Design en Branding trends in 2020

Henry Knows

30 01 2020

De eerste maand van het jaar is alweer bijna achter de rug en we zitten er lekker in. Het belooft weer een mooi jaar te worden voor Henry. Maarrrrr.. Een goede voorbereiding is het halve werk. We hebben daarom de trends voor 2020 op het gebied van Visual Design en Branding even op een rijtje gezet. Zo kunnen we ook dit jaar weer een clever strategie opzetten met een handsome design!

1. Shit gets real

Minder Stockfotografie en meer eigen beeld waarbij inclusiviteit en diversiteit het winnen van perfectie.

Echtheid is key anno 2020: we willen waardevolle en menselijke contacten. Je ziet dit onder meer aan het beeldgebruik op de verschillende social media: candids en ongepolijstje foto’s scoren steeds beter, we willen onszelf kunnen herkennen. Liever een pukkeltje meer dan minder. Voor merken betekent dit dat eigen fotografie de overhand boven stockfotografie krijgt. Authentiek en uitgesproken.

mrwork voorbeeld
Voor MrWork zette Henry een bont en uitgesproken gezelschap aan mensen op beeld
voorbeeld 1
Bij Zalando’s Free To Be Campagne wordt gebroken met standaard gender- en stereotypen.

2. Big, bold & beautiful

Een scherpe focus en uitgesproken uitlijning. Geen gepriegel binnen een grid, maar één groot beeld of een bold headliner.

Ook dit is gevolg van de hang naar transparantie en waarheid; niet meer wollige website headers waar je meteen allerlei info gepresenteerd krijgt, maar clean en focused. Een beeld, een tekst, scherp en uitgesproken. Zowel op desktop als mobiel mag beeld en tekst de ruimte nemen.

dopper-dark
Dopper neemt op hun website de ruimte om over hun missie te vertellen met grote video’s en afbeeldingen afgewisseld met kleine stukjes tekst en grote bold titels.
demo-festival
Studio Dumbar organiseerde dit jaar het DEMO festival, waarbij op 80 schermen in het Amsterdam Centraal Station de mooiste werken in motion design van designers uit de hele wereld werd getoond. De visual identity bestond volledig uit unieke en bewegende typografie.

3. Show your true colors

Het groeiende bewustzijn over wie we zijn en welke impact we maken vraagt merken te laten zien waar ze voor staan.

Volgens het Edelman Trust Barometer Special Report 2019 is vertrouwen bij consumenten de belangrijkste factor om met een organisatie of merk in zee te gaan. Als merk moet je lef tonen en kleur bekennen, laten zien waar je in gelooft en waar je voor staat. Richt je daarbij op de early adopters van je merk, die groep is het meest nieuwsgierig en durft risico’s te nemen. De rest volgt.

Lees hier waarom en hoe je kan inzetten op early adopters

oatly campagne
Bij Havermelk zou je verwachten dat een merk de pluspunten duurzaamheid en milieu communiceert, maar Oatly koos ervoor om het merk een scherp, eerlijk en humoristisch karakter te geven en zich zo te onderscheiden in de markt.
kaepernick nike
Nike maakte een gewaagde keuze door American Footballspeler Colin Kaepernick als gezicht voor hun nieuwe campagne te kiezen. Keapernick is een omstreden atleet in Amerika omdat hij tijdens het volkslied knielde als protest tegen de behandeling van zwarte burgers door de politie. Zijn actie omarmt de energie van het merk: Just Do It.

4. The same but different

Nieuwe technologie en een breed media landschap vragen om meer variatie en experiment binnen visual identities en design systems.

Door het steeds breder wordende medialandschap en de verschillende devices maken steeds meer merken gebruik van een design system. Hiermee zorgen ze voor consistentie in hun visual identity verspreid over product en communicatie. Hoe mensen in contact komen met een merk en de nieuwe technologieën die daarvoor bestaan, maken het belangrijk naar de ruimte voor variatie en experiment binnen de visual design te kijken.

Door te zorgen voor genoeg variatie zonder herkenbaarheid te verliezen, kan je het merk gemakkelijk effectiever maken. Zo kan je bijvoorbeeld beter rekening houden met de context waarin iemand met het merk geconfronteerd wordt, een speciaal segment van de doelgroep gerichter aanspreken of bijvoorbeeld een submerk communiceren.

Lees meer over variatie binnen design systems

baboon andwalsh
Voor tassenmerk Baboon ontwikkelde het New Yorkse bureau &Walsh (voorheen Sagmeister & Walsh) een visual identity waarbij flexibiliteit en verrassing centraal staan.
wework gretel
Met Visual Design System ‘FrameWork’ creeërde Gretel een grid met elementen waarmee WeWork (een community voor zzp-ers) hun uiteenlopende producten en communicatie binnen diverse steden konden vormgeven.

5. We like to move it

Social video’s worden 1200% meer gedeeld dan een foto of tekst. Animaties en korte video’s zijn ideaal om effectief te communiceren.

Bij video geldt: it’s the story that counts. Apps als TikTok en Instagram Stories groeien in aantal gebruikers en adverteerders, waardoor steeds meer filmpjes korter dan 30 seconden zijn en een vierkant of portrait verhouding hebben. Maar juist bij langere video’s is het engagement hoger. Welk formaat je ook kiest, het gaat om het verhaal. Daarbij zijn de nieuwste technieken en de hoogste kwaliteit geen dealbreakers meer. In apps als TikTok knippen en plakken jongeren er zelf op los, en op instagram en youtube publiceren merken en vloggers ook steeds vaker onbewerkte content.

In de overvloed aan filmpjes is het wel belangrijk om de video duidelijk te branden met je logo of herkenbare elementen uit de visual identity.

macdonalds voorbeeld
De werknemers van MacDonalds werden zelf ingezet om via instagram stories nieuwe collega’s te zoeken in de 'crew zoekt crew’ campagne. De zelfgemaakte filmpjes worden gecombineerd met illustraties en animaties waardoor het toch duidelijk een merkvideo is.
lowlands voorbeeld
Henry Handsome is stiekem een beetje verliefd op vormgever Hansje van Halem. Zij maakt sinds vorig jaar de visuals voor Lowlands. Op instagram kon je vorig jaar verschillende gifjes en lenzen in Lowlands-stijl gebruiken in je eigen stories.

Blijven opvallen in 2020 doe je dus vooral met een goed merkverhaal en een sterke visual identity. Als je wilt dat we meedenken hoe jouw bedrijf mee kan gaan met de eisen van deze tijd; kom een keertje koffie drinken!

Meer over Henry Handsome