Van een dik rapport naar een handsome verhaal

Henry Knows

03 03 2020

Clever design voor Bouwinvest Greenteam Met deze vraag kwam Bouwinvest bij Henry aankloppen. Bouwinvest heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing en wilde samen met Henry een vorm zoeken waarin zij het beleid voor de komende jaren aansprekend konden presenteren aan interne- en externe stakeholders.

Strippen naar de kern
De eerste stap bij zo’n project is komen tot de kern. Onze opdrachtgever is expert binnen zijn gebied, maar hoe vertel je het verhaal aan iemand die het vakjargon en de achtergrond niet kent? Middels gesprekken en het goed doorgronden van de materie maakten we een helder overzicht en herschreven we de tekst zodat het ook voor een buitenstaander te begrijpen was.

Henry stelde de juiste vragen en daagde ons uit om het verhaal strak te krijgen voor de verschillende doelgroepen. En zo tot de kern te komen van wat we wilden overbrengen.

Ines van Steenbergen– Manager Market Communication

De leidraad zoeken
Toen we eenmaal wisten wat we wilden vertellen en aan wie, zijn we een passend concept gaan ontwikkelen. Voor het Greenteam kozen we ‘de reis naar duurzaamheid’ als leidraad, en werd de fiets het symbool voor deze reis. De fiets is niet alleen een herkenbaar Hollands symbool, hij staat symbool voor de weg naar duurzaamheid; die is niet gemakkelijk, maar wél gezond. Het resultaat van deze fase is bijna gelijk aan een visual identity traject: ook hierbij zoeken we naar passende elementen zoals kleur en beeldtaal.

ezgif.com-optimize
De fiets wordt als animerend element gebruikt in de presentatie om zo de reis goed weer te geven.

Beeldtaal tot in de puntjes doorvoeren
Nu we inhoud en concept hadden konden we echt aan de slag. Om de presentatie zo helder mogelijk te houden wisselen we af met grote oneliners, bondige opsommingen en heldere grafieken. Soms betekende dit dat grafieken en tabellen uit de rapportage een flinke make-over kregen om te zorgen dat de conclusie in één oogopslag duidelijk is.

Opsommingen 2
Grafieken 2

Om dit project succesvol te laten verlopen is het van belang dat de opdrachtgever na zo’n rapportage weer terug naar de tekentafel durft te gaan. Voor verschillende doelgroepen kan hele andere informatie belangrijk zijn waardoor de inhoud behoorlijk gehusseld moet worden. Bouwinvest deed dit samen met Henry en schuwde de flinke make-over niet.

Zelf van een saai rapport naar een handsome verhaal? Henry geeft 4 tips.

  1. Haal de essentie naar voren: Wat wil je vertellen, aan wie en waarom?
  2. Beantwoord de ‘wat’ vraag in 3 tot 5 korte zinnen, deze zinnen zijn de kaders van je verhaal
  3. Zoek een concept dat als rode draad kan dienen, een haakje dat het aansprekend maakt.
  4. Visualiseer, visualiseer en visualiseer.

Bekijk de case