Is jouw merk of organisatie al digitaal inclusief?

Yvette van der Erf

De European Accessibility Act maakt Digitale Producten verplicht toegankelijk voor iedereen.

Je wil natuurlijk dat je website, platform of app begrijpelijk is voor iedereen. Toch hebben nog zo’n 4 miljoen Nederlanders vaak moeite met het gebruik van digitale producten. Dit zijn mensen met een functionele beperking als blind-slechtziendheid, doof- en slechthorendheid, laaggeletterdheid maar ook mensen met een motorische beperking.

De European Accessibility Act is een Europese richtlijn die er vanaf juli 2025 voor moet zorgen dat digitale producten toegankelijk zijn conform de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1 niveau AA. Dit zit ‘m niet alleen in begrijpbare teksten en beelden die te lezen zijn door een screenreaders, maar bijvoorbeeld ook in hoge kleurcontrasten en de alternatieve manieren om door een digitaal product te navigeren.

Deze Europese richtlijn heeft vooral betrekking op financiële diensten, e-commerce en (semi)overheidsinstanties. Volledige digitale toegankelijkheid is buiten deze sectoren dus geen verplichting. Toch raden we iedereen aan om de inclusiviteit van hun digitale producten te toetsen, want hoe toegankelijker je producten, hoe meer tevreden bezoekers.

Bij Henry houden wij alle regel- en wetgeving rondom toegankelijk scherp in de gaten en helpen we je deze graag toe te passen op al jouw (digitale) producten.

Weet je niet waar te beginnen of wat te doen?

Neem contact op